joi, 2 septembrie 2010

Un drum, o viata, un testament



Testament - Tudor Arghezi (1880 - 1967)

Nu-ti voi lasa drept bunuri, dupa moarte
Decat un nume adunat pe-o carte.
In seara razvratita care vine
De la strabunii mei pana la tine,
Prin rapi si gropi adanci,
Suite de batranii mei pe branci,
Si care, tanar, sa le urci te-asteapta,
Cartea mea-i, fiule, o treapta.

Aseaz-o cu credinta capatai.
Ea e hrisovul vostru cel dintai,
Al robilor cu saricile pline
De osemintele varsate-n mine.

Ca sa schimbam acum intaia oara,
Sapa-n condei si brazda-n calimara,
Batranii-au adunat, printre plavani,
Sudoarea muncii sutelor de ani.
Din graiul lor cu-ndemnuri pentru vite
Eu am ivit cuvinte potrivite
Si leagane urmasilor stapani.
Si, framantate mii de saptamani,
Le-am prefacut in versuri si-n icoane.
Facui din zdrente muguri si coroane.

Veninul strans l-am preschimbat in miere,
Lasand intreaga dulcea lui putere.
Am luat ocara, si torcand usure
Am pus-o cand sa-mbie, cand sa-njure.
Am luat cenusa mortilor din vatra
Si am facut-o Dumnezeu de piatra,
Hotar inalt, cu doua lumi pe poale,
Pazind in piscul datoriei tale.

Durerea noastra surda si amara
O gramadii pe-o singura vioara,
Pe care ascultand-o a jucat
Stapanul ca un tap injunghiat.
Din bube, mucegaiuri si noroi
Iscat-am frumuseti si preturi noi.
Biciul rabdat se-ntoarce in cuvinte
Si izbaveste-ncet pedepsitor
Odrasla vie-a crimei tuturor.
E-ndreptatirea ramurei obscure
Iesita la lumina din padure
Si dand in varf ca un ciorchin de negi
Rodul durerii de vecii intregi.

Intinsa lenesa pe canapea,
Domnita sufera in cartea mea.
Slova de foc si slova faurita
Imperechiate-n carte se marita,
Ca fierul cald imbratisat in cleste,
Robul a scris-o,
Domnul o citeste,
Far-a cunoaste ca-n adancul ei
Zace mania bunilor mei.

Poezia mea preferata, am descoperit-o in liceu si de atunci o stiu pe de rost...
A fost publicata pentru prima data in volumul "Cuvinte potrivite" (1927).
Mesajul poeziei este foarte puternic pentru mine!...

10 comentarii:

  1. Minunata fotografie, iar poezia e ca o manusa... ca o rama :) "Nici omul meu, nu-i poate omenesc" - sunt cuvintele care imi rasuna in cap, uitandu-ma acum la fotografie si asociindu-l pe Arghezi cu cadrul facut de tine...

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu îl asociez pe Arghezi cu o ploaie pariziană, ploaia în contextul căreia şi-a găsit jumătatea..., renunţând la fosta iubită...

    RăspundețiȘtergere
  3. Hello Adela,

    There is no way Google translator can do something useful with this poem. No way, and this is my loss... I long for the day when a decent translator will appear and do a reasonable job even in difficult situations. I will not see that day I fear.

    Your photograph... I do like it. You know, most people would have taken the shot from the other side, which would have been a mistake of course. Nice job and beautiful colours.

    Roger

    RăspundețiȘtergere
  4. -> Mirela: Multumesc! :)
    -> Catalin F.: Te referi la Doamnele Constanta Zissu si Paraschiva Burda? :)
    -> Roger: I would have loved to have the translation of this poem into English or French, but unfortunately I do not have it so far. Hope someday I will translate it myself, this is my favorite poem.
    Thank you for your appreciation and support! :) As always! :) I take into consideration all opinions and suggestions and try to improve the photos I take.

    RăspundețiȘtergere
  5. vai de cand n-am mai citit poezia asta... din liceu :) ce vremuri...
    faina tare foto... imi place si grafica si cromatica
    PS imi pare rau pt Roger...nici nu stiu daca exista vreo traducere "reasonable" a poeziei...

    RăspundețiȘtergere
  6. Deosebita compozitie,poezia la fel,felicitari Ade.

    RăspundețiȘtergere
  7. -> Lav: Mercic! :) Chiar am cautat o traducere, dar nu am gasit... Sper sa am timp si, mai ales, inspiratie, sa o traduc eu. :)
    -> Lucian: Multumesc! :) Natura a asigurat compozitia, Arghezi poezia... deci contributiia mea la aceasta postare... minima... :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Prin filtrul soarelui se nasc umbrele care contrar realitatii incovoiate sunt drepte si aliniate. Un moment frumos.

    RăspundețiȘtergere
  9. I just found your blog, and I really like this picture. It's beautiful:)

    Greetings from Norway:)

    Berit.

    RăspundețiȘtergere
  10. -> Ghiocelul alb: Ce poate crea natura... :)
    -> Berit: Hello! Welcome to my blog!!! :) I have just visited yours, really nice!
    Thank you for your visit and comment!
    Norway is one of the countries I would love to visit! Someday soon, I hope!
    All the best,
    Adela

    RăspundețiȘtergere

Tags.

100 19 200 acadele acasa acoperis acvariu Adriana ajutor umanitar alb/negru Alina Amsterdam Andreea Popescu Anemone anii '30 apa articol asfintit avion balon Bambi bateria intermediara 9-10 Beautiful Romania begonie Belgia Bicaz bicicleta Biloxi Blues biserica Biserica Armeneasca Bogdan botez Bran Brasov brazi Brooklyn Bridge Bruges buburuza Bucegi Bucuresti bunica cai caine Campania Contra Cancer caprioare caramizi Carmen castel Catalin F. Ceahlau Champs-Élysées Chateau du Lac Cismigiu Cluj coloane concert contre-jour copac copii Corporate Social Responsibility Craciun Creta Cristiana Cristina crocodil curcubeu curs Dalles dans Daugava dedicatie Dennis despre fotografie Diana dimineata din avion Doamna Banu Dublin editare foto elefant Elvetia energie eu excursie foto expozitie fereastra floare Florin Ghioca foc foc de tabara fort fotografie de arhitectura fotografie de noapte fotografie de produs fotoreportaj fructe frunze fulger Gara de Nord Genval George Giethoorn Guinness I learnt Iarina Demian iarna Ilinca in pauza joaca Karra Kürtöskalács lacate lalea lanterna Lav leapsa lemn Letonia Lisabona Londra Low Pressure Luci lumina macro magarus magnolia maini Manu Chao Mara Maramures mare Marea Baltica Marea Neagra margele Maria Sentes Matyas Mihai minimalism Mocanita Moeciu Mogosoaia munte Muzeul Tarancii Romane din Maramures New York City Nico nori Notre Dame de Paris oameni oameni frumosi oi ONB Palatul Brancovenesc Paris pasari paths patinoar Paul Ipate peisaj Pensiunea Eladi pescarus Piata Obor Piata Victoriei ploaie pod poezie portocale portret porumbei Praga protest Ranca rasarit raul Valtava reteta culinara Riga roata rostopasca Roxana sarma ghimpata schimbare Schoenbrunn scoici scurtaturi sepia Sigulda sine someday strada streetdance studio teatru Temerarii testoasa The Cat House The Little People Tiergarten Schönbrunn tigle Timisoara tips toamna traditii trandafiri trecere Tudor Chirila turn U.S.A. umbre urban usa valori verde Viena Vladimir workshop zgarie-nori zid